dinsdag 3 oktober 2017

Onenigheid over trap van ruim 2 ton

Er komt voorlopig geen trap van 225.000 euro naar de vierde etage van het Zevenaarse gemeentehuis. Bijna een kwart miljoen voor een trap is te veel, vindt een ruime meerderheid van de Zevenaarse gemeenteraad. Per 1 januari 2018 fuseert Zevenaar met Rijnwaarden. Medewerkers van de nieuwe gemeente zijn vanaf dan allemaal werkzaam in het gemeentehuis aan de Kerkstraat in Zevenaar. Om de vierde verdieping optimaal te kunnen benutten, zou tussen de derde en de vierde verdieping een nieuwe trap nodig zijn. Niet alleen in letterlijke zin. Want er is een (marmeren) trap naar de bovenste etage. Bovendien beschikt het het Zevenaarse gemeentehuis over een lift. In figuurlijke zin zou de nieuwe trap de filosofie van de nieuwe organisatie moeten symboliseren. Burgemeesters en wethouders van Zevenaar en Rijnwaarden noemen verbinding en netwerken als belangrijke gegevens voor de nieuwe organisatie.

Terwijl de raad van Rijnwaarden al in juni akkoord ging met het gevraagde krediet van 225.000 euro voor de nieuwe trap, doen hun collega-raadsleden in Zevenaar dat niet. ,,Ik kan geen reden bedenken waarom deze gemeenteraad een trap wil bouwen die net zo veel kost als een gemiddelde koopwoning”, zegt Bjorn Zock (SP).

Het gemeentehuis van Zevenaar is sinds januari 2016 gevestigd in de voormalige Turmac sigarettenfabriek aan de Kerkstraat. Die werd voor 14 miljoen euro getransformeerd tot nieuwe werkplek van de ruim 200 Zevenaarse ambtenaren. Daar komen straks 80 tot 90 Rijnwaardense ambtenaren bij. In totaal zijn er straks zo’n 330 werkplekken in het gemeentehuis.

Het is de bedoeling dat de vierde verdieping wordt benut voor projectmatig werken. Mocht de nieuwe gemeenteraad van mening zijn dat er alsnog een nieuwe trap naar deze etage moet komen, dan kan de discussie daarover opnieuw worden gevoerd. De Zevenaarse fracties van PvdA en D66 zijn overigens wel enthousiast over de beoogde trap naar de vierde verdieping.

Inwoners van Zevenaar en Rijnwaarden gaan op 22 november naar de stembus om de nieuwe gemeenteraad te kiezen.

Bron: De Gelderlander