woensdag 1 februari 2017

Openbare verhoren raadsenquête P & O

Bron: de Gelderlander

Vanaf 21 februari zijn er openbare verhoren in het kader van de raadsenquête in Zevenaar.

Die raadsenquête moet onder meer uitwijzen of van 2002 tot en met 2015 sprake is geweest van tekortkomingen in de uitvoering van het Zevenaarse personeelsbeleid.

In de raadszaal van het Zevenaarse gemeentehuis worden elf openbare verhoren gehouden. Behalve op 21 februari gebeurt dat op 1, 9 en 15 maart. De verhoren zijn live te volgen via de website van de gemeente. Oud-medewerkers en oud-burgemeester Jan de Ruiter worden verhoord, net als onder anderen de wethouders Anja van Norel en Tienke van der Werf.

Behalve op de vraag of tussen 2002 en 2015 sprake is geweest van tekortkomingen in de uitvoering van het personeelsbeleid, dient de enquête antwoord te geven op de vraag hoe in die periode is omgegaan met arbeidsgeschillen tussen gemeente en (oud-)werknemers. De raadsenquête moet bovendien duidelijk maken of het huidige personeelsbeleid van Zevenaar voldoende waarborgen biedt voor een veilig werknemersklimaat.

Afgelopen maanden deed de enquêtecommissie dossieronderzoek en hield verkennende interviews met sleutelpersonen en besloten verhoren. De enquêtecommissie bestaat uit de raadsleden Fred van Dijk (VVD), Ali Ok (Lokaal Belang) en Ed van der Schaft (SP).

Belangstellenden kunnen de openbare verhoren bijwonen. ‘Voor de rust en concentratie is het vrij in- en uitlopen tijdens de verhoren beperkt’, meldt de gemeente.

Het schema met tijden en namen is te vinden op zevenaar.nl. De verhoren zijn na afloop integraal terug te zien op zevenaar.nl/gemeenteraad.